Subscribe

RSS Feed (xml)

Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

25 Disember 2009

Mari Kita Main Buih Sabun...

Bertemu kembali...

Hari ini kita sama-sama belajar bagaimana untuk membuat buih sabun atau bubble solution. Sudah pasti ramai kanak-kanak yang gemarkan permainan buih sabun. Sebenarnya tidak sukar untuk membuat buih sabun sendiri di rumah kerana kebanyakan bahan-bahannya mudah didapati di rumah. Cuma mungkin masa dan tahap kerajinan ibu bapa yang membataskan ianya dilakukan di rumah. 

Jadi sempena cuti sekolah yang masih berbaki nie, marilah kita sama-sama belajar nak buat buih sabun. Di samping dapat belajar dan mengajar anak kita, kita jugak dapat luangkan masa dengan anak-anak kita juga. Kan tu bagus dan dikira aktiviti berfaedah jugak. 

Anda tidak perlu mengeluarkan perbelanjaan langsung untuk membuat buih sabun kerana bahan-bahannya merupakan bahan yang lazimnya terdapat di dapur dan billik air rumah kita. 

Maka ianya, cepat, mudah, murah dan terjamin selamat.


Caranya mudah sahaja. Ikuti langkah-langkah di bawah :

1. Sediakan sabun, mangkuk, air, sudu dan bahan thickening seperti gula atau gliserin.


2. Masukkan 1/2 penutup cecair pencuci pinggan atau syampu bayi ke dalam mangkuk dan tambahkan 2 cawan air.

3. Kemudian, tambahkan 2 sudu teh gula atau bahan thickener seperti glycerin (boleh didapati di farmasi).  Berhati-hati kerana jika terlalu banyak bahan ini ditambah akan membuatkan buih yang dihasilkan terlalu berat  untuk terbang kelak.

4. Kacau semua campuran tersebut sehingga semuanya sebati.


5. Kemudian, ta daa... buih sabun anda sudah siap dan boleh digunakan. Untuk hasil yang lebih memuaskan, simpan buih sabun anda semalaman sebelum digunakan.


Buih sabun dah pun siap...Tapi rasanya macam ada yang tak lengkap je...Apa yer...?


Haa....


Kalau dah ada buih sabun, mestilah ada pelancarnya ataupun dipanggil bubble wand.


Apa......Takde bubble wand...Alamak...nak kena beli pulak...kalau dah beli tak payahlah penat-penat buat buih sabun....dah tentu kalau beli kena beli sekali dengan buih sabunnya sekali...


Usah risau....Jangan irau (kata orang Iban daa...)....


Sebenarnya anda boleh buat  bubble wand anda sendiri....

Laa....buat sendiri lagi....penat le....Kalau penat pi la beli...kalau taknak beli, meh belajar camne nak buat. 

Senang aje caranya....Sekali lagi, bahan-bahanya anda boleh jumpa di rumah aje....Kalau tak jumpa?...Cari la sampai jumpa...hahaha....


Benda yang anda perlukan cuma dawai atau kawat yang nipis. Kemudian anda lilit sedikit di hujungnya hingga dapat membentuk bulatan. Dengan kreativiti anda sendiri, mungkin anda boleh membentuk seperti bentuk hati, segi empat atau apa sahaja bentuk yang anda rasa sesuai.


Apa....??? Dawai pun takde....??? Jangan irau...kalau dah semuanya takde, gunakan aje straw minuman untuk menjadi pelancar biuh sabun anda. Cuma jika gunakan straw tu tak dapatlah buih sabun yang banyak.


Apa lagi....???? Straw pun takde......Apa la susah-susah...pegi beli air kat kedai mapley atau warung mamak, tapau teh ais...dah tentu dapat straw punya.




Ha....Apa lagi??? Semua bahan takde kat umah....???? Duit ade....??? Kalau duit ada, pegi aje lah beli buih sabun yang siap dijual tu...

Kalau takde duit.......................................................................sendiri mau ingat la yer....


Jumpa lagi yeah!!!


p/s: Sebelum terlupa, sambil main-main dengan buih sabun tu, marilah kita nyanyikan lagu Buih Sabun

Mari kita main buih sabun...
gelembung bulat
cantik berkilat
bila ditiup angin sekawan
terbang tinggi sampai ke awan

Sabun taruh air
kocak kocak jadi buih
ambil buluh celup 
tiup buih terbang sayup...

7 ulasan:

Cik Nad berkata...

taruk gula eh..

Farah Aen berkata...

eh snang nye tak pe-tak pe nnti saya cube!

Tanpa Nama berkata...

tk, mmg jadi buat buih sabun....

Tanpa Nama berkata...

wah mudah rupanya. leh ar buat nanti. errr nak tanya, sukatan 1/2 penutup sabun/syampu tu banyak mana yer? agak2 brp ml tu? pening skt sbb penutup kedua2 jenis botol kat umah ni jenis klick2 gitew?

mama amir berkata...

insya Allah, weekend ni saya nak cuba...hehehe...thanks for sharing

Tanpa Nama berkata...

Sy dah try g cari gliserin kat farmasi tp dia mcm xtau je..huhu..ada pic mcm mane rupa gliserin tj?

azwar berkata...

Ada siapa yg dah mencuba... menjadi tak ?